INFORME PISA

Que per viure no ens cal música ni res vinculat amb l’experiència musical és un fet. Tots coneixem casos particulars que ho corroboren. Una altra cosa és pensar i valorar quin tipus de vida i d’experiència ens aboca una vida que exclou qualsevol tipus d’experiència musical.
Podem imaginar una educació on es margini la música i totes les matèries relacionades amb l’art? El lector no ho sé, però els experts avaluadors dels sistemes educatius dels països que anomenem desenvolupats es veu que sí. Són molt imaginatius.
Que a Espanya l’educació no funciona és una cançoneta que se’ns repeteix cada dos per tres. Que des de 1970 s’hagin aprovat 12 lleis orgàniques d’educació diferents no és gaire bon símptoma; queda clar que els diversos governs mai es posen d’acord en matèria educativa. I que la cosa no pinta bé es confirma regularment esmentant el famós informe PISA (Programme for International Student Assessment). Com és sabut, aquest és l’informe més acceptat internacionalment que analitza el rendiment i els coneixements dels estudiants de la majoria de països desenvolupats. I aquest informe sempre diu el mateix: Espanya (i Catalunya no és una excepció) està 12 o 13 punts per sota de la mitjana. Que no aprovem, vaja.
Aquest prestigiós informe mundial avalua els coneixements dels estudiants, però quins coneixements? Astronomia? Agricultura ecològica? Punk i post punk? Doncs no. Els coneixements analitzats són tres: comprensió lectora, coneixement matemàtic i coneixement científic. Tota la resta d’àrees del coneixement humà son excloses: des de l’art de construir naus espacials amb escuradents a la filosofia xinesa o la història de la viola de roda. Res, d’això aquest informe no en vol saber res, no els considera coneixements valuosos per a esdevenir una persona amb formació (la formació del sistema).
Per tant, si voleu ser persones ben formades recordeu que no és necessari, és més, és preferible no haver escoltat mai una ària de Rosini, ni una cançó de The Cure, ni una peça de Macromassa, ni una suite de J. S. Bach, ni una cançó de bressol, ni una melodia suau, ni una tornada pop, ni un solo de Hendrix, ni un hit de Bowie, ni una composició de Gershwin, ni una improvisació experimental, ni… I si ho heu fet, no ho demostreu si us fan el test de coneixements de PISA, no puntua i intueixo que està mal vist. I si aneu a exposicions, us agrada la poesia portuguesa o la pintura holandesa… que no es noti! Igual us treuen punts. Que no ho sàpiguen, al sistema no li agrada que perdem el temps.

Proposta per a l’examen PISA.
Comprensió lectora. Analitzeu la frase del filòsof F. Nietzsche:
Sense música la vida seria un error.

Anuncios
Published in: on diciembre 20, 2012 at 2:14 pm  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://penjaments.wordpress.com/2012/12/20/informe-pisa/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentDeja un comentario

  1. Metcaxuns David, i jo que ahir, en un soberg palau de Vic, feia una prèdica sobre la condició de clàssic recolzant-me en el teu recull nietszcherià …
    Ni clàssics ni hòsties, ara és hora de fer front amb els nostres indermes medis a l’absurd fosc on ens pretenen situar: Que ,sense la llum mediterrània, el nord encara viuria a les fosques!


Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: